Трећи разред – грађанско васпитање

 

24.3.2020.-24.радионица- Нервира ме кад…

После читања приче( доњи текст),ученици треба да одговоре на питања из горњег прилога и да одговоре пошаљу својим учитељицама.

радионица:НЕРВИРА МЕ КАД…

Циљ: Размена о томе шта је то демократско одлучиваље у разреду, како то можеда се постигне, шта спречава да се то постигне

1.  Читање приче: НЕРВИРА МЕ КАД

Већ дуже време се дружим са једном другарицом. Она је председник нашег одељења. Кад она нешто предложи сви то прихвате, као да се плаше ње, а онда дођу мени и кажу како је безобразна.И ја им кажем да и ја желим да сви у одељењу заједнички доносимо одлуке. Ја се стално буним, али не вреди кад је остали слушају.Пред осми март договарали смо се за поклон учитељици. Причали смо о томе да јој купимо књигу о цвећу. На састанку одељенске заједнице она је предложила да купимо слику. Инсистирала је да се купи оно што је она замислила. Сви су ћутали и на крају пристали на оно што је она рекла. Ја сам се изнервирала и све јој рекла шта су други рекли о њој и како би волели да се одлучује. Очекивала сам да ће ме остали подржати. Они су ћутали. Нисам могла да верујем.

31.3.2020.-25.радионица–Редар

  1. 24. радионица: РЕДАР

Циљ: Размена о разлозима побуне уразреду разликама измедју наређивања и договарања, о одговорности за последице понашања.

1. Читање приче: РЕДАР

 

Учитељица је рекла да разред изађе у двориште и очисти и уреди свој део дворишта. Сви су изашли и почели да раде. Учитељица је отишла да попије кафу а Ани која је била редар оставила задужење да поведе рачуна о реду и дисциплини. Ана је озбиљно схватила задатак и почела да издаје наређења. Милан и Јован су се побунили. Ниси нам ти учитељица да наређујеш. Мени је рекла, бранила се Ана. Јесте ти си јој мезимица, рекоше Софија и Даница. Јесте, јесте ти си улизица повикаше сви и почеше намерно да газе траву и растурају папириће које су скупили. Ради сама па ће те учитељица похвалити, рекоше и одоше да се играју. Ана је била на ивици суза. Није знала шта да ради.

**Код радионице РЕДАР,ученици имају за задатак да доврше причу тако да завршетак приче води рачуна о потребама свих учесника. Написане завршетке нека сликају и пошаљу својим учитељицама

7.4.2020.-26.радионица- Демократија у разреду

Ученици имају за задатак да изаберу 1 проблем у школи и да пробају да га реше (нпр. да промене   простор   у   коме   бораве   тако   да боље   одговара   њиховим потребама).  У томе ће им помоћи:

Основни кораци  у планирању акције  .

  1. 1. Одредити проблем
  2. 2. Јасно описати шта је циљ акције, шта желе да постигну
  3. 3. Описати шта ће да раде, које активности ће да предузму
  4. 4. Одредити време које им је потребно за то, кад ће шта да раде, рок
  5. 5. Одредити ко ће за шта да буде одговоран
  6. 6. Одредити шта је потребно обезбедити (материјал)
  7. 7. Одредити шта могу да им буду препреке и како ће их превазићи
  8. 8. Од кога ће и како да траже подршку
  9. Деца могу да се чују преко вајбер-групе како би се усагласила у избору проблема
  10. По завршетку рада,послати слику плана учитељицама

15.4.2020.-27.радионица-Освета

27. радионица: ОСВЕТА

 

Циљ: Размеиа о санкцијама кршења договора међу децом, да ли је освета морални прекршај; Шта је праведно; Како се ненасилно може решити сукоб потреба.

          Читање  приче: ОСВЕТА

У свакој школи коју знам, деца једва чекају да пођу на рекреативну наставу.Дошао је дан када је Веснино одељење пошло на рекреативну наставу. На планину. Родитељи, сестре, браћа, баке, тетке – сви су дошли пред школу да испрате трећи разред са учитељицама. Једва су угурали торбе у бункер аутобуса. И још је свако дете понело и додатни ранац горе у аутобус! Пун грицкалица, наравно!Путем су шушкале кесе – све до планина!Стигли су. Сместили се. У Весниној соби било је 6 девојчица. Одмах су се распаковале и договориле да све деле, нарочито грицкалице. Кад им буде понестало, даће учитељици паре да им из града донесе шта им буде требало.И тако, сваког дана, после ручка и вечере, уз игру, девојчице су се сладиле… Јасна је једнако уживала са њима – и у игри и у колачима, грицкалицама…Једног дана, девојчице су приметиле коре од банана у корпи. А нису имале банане у соби! А онда су виделе празну кутију еурокрема, а нису га јеле у соби!!! – Весни је пало на памет да покрене то питање. Све су девојчице говориле углас, само је Јасна ђутала и црвенела… „Да се претресу торбе!“ – пала је одлука. Тако и би! Стигла је на ред Јаснина торба – у њој: гњиле банане, невешто цепане кутије од кекса, јабуке… „Шта то треба да значи?“ – питале су девојчице, погледом упртим у Јасну. „Мени је мама рекла да то чувам“ „Е, неће моћи! Дај то овамо!“ И тако поче отимање, плакање, цимање…Девојчице су почеле углас да певају песмицу: „Циција полиција“!…Кад је пала ноћ, смислиле су да измажу пастом за зубе Јаснину косу, а преостали садржај у торби да згњецкају..Тако и би.Ујутро је Јасна плакала и кроз јецаје говорила: „Видећете ви код учитељице“..

Ученици имају за задатак да одговоре на сл.питања:

Да ли је ова казна била престрога и како су девојчице могле да поступе у овој ситуацији?

  • Сетите се ситуације кад сте ви пожелели да се светите: шта све може бити разлог да се светите?
  • Да ли то помаже да се осећате боље?
  • А како се осећа онај коме се светите?
  • Да ли то помаже да се понашање које вам смета не понови?
  • Одговоре сликајте и пошаљите својим наставницама ГВа

21.4.2020.-28.радионица- Кажњавање

28. радиошца: КАЖЊАВ АЊЕ

Циљ: Размена о врстама казни које добијају одродитеља, о поступцима који су довели до казне, о  осећањима и  незадовољеним потребама у вези са  казном, о  алтернативама кажњавању.

1. Круг асоцијација:

  • Шта вам прво падне на памет кад чујете реч – казна (да наведу кратко, прву реч или реченицу)
  • Шта је супротно од казне (опет их подсетити да то буде прва асоцијација)?
  • 1. Сетите се казни које сте добили од родитеља и одаберите једну која вам је била најтежа.

На папирићу напишите НАЈТЕЖА КАЗНА, па испод тога опишите укратко у чему се та казна састојала (забранила ми мама да гледам ТВ, или добио батине од тате итд.)

2.На  другом  папирићу запишите: ЗА ШТА  САМ КАЖЊЕН/А? па  испод тога опишите шта сте урадили или нисте урадили што је довело до казне.

3.На трећој цедуљи запишите: МОЈА ОСЕЋАЊА, па испод тога запишите како сте се осећали у тренутку кад  сте  добили  казну.  Ако  је  било  више  осећања, да запишу свако.

4.На четвртој цедуљи запишите: МОЈЕ ПОТРЕБЕ, па испод тога запишите Шта сте желели, која вам потреба није била задовољена у тренутку кад сте добили казну.

5. На петој цедуљи запипште: ПОТРЕБЕ РОДИТЕЉА, па испод тога запишите шта су мама или тата желели у тренутку кад су вас кажњавали, која потреба им није била задовољена.

Ученици имају за задатак да одговорњ на сл.питања:

  • Зашто постоје казне? Шта је циљ у кажњавању?
  • Да ли би било боље да деци буде допуштено да раде све што им падне на памет?
  • Може ли се васпитавати без кажњавања?

Има ли нешто што сте научили да радите без кажњавања. Како сте то научили?

  • Шта радити кад се направи договор око нечега ( да свако распрема своје ствари, например) а неко то прекрши?

Ако се унапред договори шта треба да ради онај ко је прекршио договор, да ли је то онда казна?

Одговорите на питања,сликајте и пошаљите одговоре својим учитељицама.

28.4.2020.-29.радионица-Батине

Читање приче: БАТИНЕ

Звонило је. Сва деца су изашла из учионице. Страхиња је био редар и остао је у учионици. Појео је ужину и рекао: „Одох Стево да оперем сунђер.“ Када је ушао у школско купатило, одједном се створила гужва око њега. Песнице су почеле да пљуште по њему. Страхиња није могао да дође до речи! Видео је Немању, у то је био сигуран (друте дечаке није познавао), јер му се овај све време уносио у лице и викао: „Баш си морао да кажеш учитељици ко је разбио прозор!? Баш си морао да тужиш мене и Марка?! Само да знаш, ако нам зовне родитеље, награбусио си, човече!“ „Али мене је учитељица питала“- са сузама у очима изговорио је једва Страхиња. „Неко прозор мора да плати“-додао је, више за себе. …Звонило је, дечаци су се разбежали; Страхиња се вратио у учионицу, надувен, са сузама које су текле низ лице, без сунђера. Стигла је и учитељица: „Страхиња, шта је с тобом?“ Страхиња је ћутао. Оборио је главу. На себи је осећао претећи Немањин поглед.

*** За домаћи:

  • Шта све доживљавате као насиље у свом окружењу (у школи, код куће)? (направите листу примера насилног понашања из личног искуства).  Насиље – није само физичко, него и

вређање и кад други желе да вас натерају да радите нешто против ваше жеље).

Зашто деца не желе да кажу да су изложена насиљу?

  • Шта да радите кад вас неко нападне? (не мисли се само на физички напад, него и на вербални)

Имате ли нове идеје, сад после овог што смо чули о Немањи и Страхињи?

  • Дајте предлоге  шта  би  другови,  родитељи,  наставници  могли  да  ураде  да  вам  помогну  да  се заштитите од насиља.Неки мисле да је бити ненасилан исто што и бити слаб. А управо је супротно – то тражи:-моћ да постигнеш оно што желиш без повређивања, ни себе ни других;-креативност, оригиналност – да смислиш нови начин другачији од уобичајеног;-храброст – да останеш сабран;-хумор – да се не палиш на прву лопту;-памет – да разумеш друге и себе.Можете да направите плакат – Бити ненасилан је… – и да допуните својим предлозима.

5.5.2020.-30.радионица-Разбијени прозор

  1. 1. Читањс приче: РАЗБИЈЕНИ ПРОЗОР

Пао је дуго очекивани снег. Друштво из трећег 2, Иван, Горан и Јован једва су чекали да звони и да се грудвају у дворишту. Придружили су им се и другови из трећег 1. Они су стари ривали из Школе у природи, када су такмичења у питању. Свака игра се претвара у борбу за победу. И сада је било тако. Грудве су летеле на све стране. А онда, чу се звук ломљавине стакла и пуче прозор у учионици у приземљу. У грудви је био камен. Директор је дошао у оба одељења. Нико није хтео да призна. А сви су видели да је једино Јован правио камене грудве. Он се није сам јавио јер се уплашио. Другови су ћутали и нису хтели да га одају. Па нису они тужибабе. Таквим су се показали и они из трећег 1. Иако противници сада су били солидарни. Директор је питао, молио, а затим изрекао казну. Треће 1 и 2 неће ове године ићи на излет.

Ученици имају за задатак да одговоре на сл.питања,да их сликају и пошаљу својим учитељицама.

***Да ли је у реду да неко слаже из страха? А из солидарности са другом? Има ли разлике између ‘лагати’ и ‘не рећи истину’?

  • Зашто је важно да се говори истина?
  • Како би свет изгледао кад нико не би говорио истину?
  • Да ли  су деца  могла да буду  солидарна  са Јованом а  да  ипак  буду искрена? Како би то изгледало?
  • Шта су могли другачије да ураде?
  • Да ли се вама десило нешто слично као у овој причи? Шта сте онда радили?

12.5.2020.-31.час-Заборављени експрес лонац

1. Читање приче: ЗАБОРАВЉЕНИ ЕКСПРЕС ЛОНАЦ

Зоранова породица има два пса. Зоран учествује у свему у бризи око њих, али им још до сада није спремао оброк. Само је гледао како то тата ради. У експрес лонцу. После је заједно са татом уживао гледајући како пси једу и захваљују се на оброку.

У суботу је отац са мајком отишао до града. Зоран је знао где су коске за псе. Ставио их је у лонац, затворио и укључио ринглу. Утом је звонио телефон. Прво је причао и причао са Бобаном, а онда му је овај рекао да би било најбоље да се нађу. На мини игралишту, недалеко од Зоранове куће. За 5 минута другари су били заједно…

Једног трена, Зоран се сетио лонца и у трку одлетео кући. Кроз прозоре је већ куљао густи, црни дим… Лонац се залепио за ринглу. Склопка је била избачена… Свуда на зиду у кухињи су биле огромне масне флеке… Зорану клецнуше колена…

Задатак: Напишите наставак приче. Шта се догодило када су Зоранови родитељи стигли кући. Шта су родитељи рекли, урадили, а шта је Зоран рекао урадио…?

ДА ЛИ ЗОРАН ТРЕБА ДА БУДЕ КАЖЊЕН ?

Изјасните се ЗА и ПРОТИВ  и кажите зашто мислите тако.  Каква да буде казна, ако сте за казну. Шта ће Зоран из тога да научи?

19.5.2020.-32. радионица: УТАКМИЦ А

Циљ: Разматрање  о моралној дилеми – лагању да  би се избегла казна,  о последицама лажи

1. Читање приче: УТАКМИЦА

Почело је пролеће, Марково омиљено годишње доба. Омиљено јер је могао по цео дан да игра фудбал са друговима. Мама и тата су то дозвољавали уз услов да оцене у школи буду добре.Тога дана био је договорен велики дерби између две улице. Марко је данима размишљао и тренирао. Знао је да ће доћи и Јована да га гледа и баш је хтео да се покаже. На школу баш и није мислио, Када је учитељица рекла „Радићемо контролни задатак“, Марко се следио. Добио је лошу оцену, јединица као      врата. Учитељица је рекла: „Марко, разочарао си ме. Нека ти дођу родитељи сутра у школу.“На путу до куће Марко је размишљао шта да ради. Знао је да ако каже истину нема утакмице. И сав труд на тренинзима је узалуд. Онда се сетио маминих речи које она често изговара… Марко само немој да ме лажеш… Био је све ближи кући. Истина, утакмица, оцена, мама… И све му се помешало у глави…

Задатак: Напишите све могуће последица ако Марко слаже родитеље и све последице ако каже родитељима истину…

  • Да ли  има  ситуација  када  је  боље  прећутати  истину?  Ако  ДА,  кад  и  зашто?  Ако  НЕ,  образложи зашто тако мислиш.
  • Да ли има ситуација кад је врло тешко рећи истину? Ако ДА, кад и зашто?
  • Да ли је у реду да слажеш кад се плашиш казне? Шта се тиме добија, а шта губи?
  • Да  ли   родитељи   увек   треба   да   кажу   истину   деци?   Да   образложе   зашто   тако   мисле.
  • Да  ли се вама  десило  да  се колебате, као Марко, да ли  да  кажете истину? Шта вас је навело да се колебате?

  26.5.2020.-33.час-Такмичење

1. Читање причс: ТАКМИЧЕЊЕ

Учитељица је рекла да је сутра проглашење најлепше учионице у школи. Директор и председник еколошке секције обићи ће све учионице и одабрати најлепшу, са најлепшим паноима и са највише цвећа. Зато је потребно да свако донесе још цвећа, рекла је учитељица. Целог дана су се задржали у школи дотерујући паное.Сутрадан, нека деца су донела цвеће, а Никола је донео 10 предивних саксија! Симс на прозору био је крцат цвећем , чак је једна огромна саксија доспела и на катедру.Увид – преглед свих учионица је обављен. Николина учионица је победила. Ученици и учитељица су били пресрећни. Учитељица је позвала колеге да виде „како треба да изгледа најлепша учионица“. Колеге су долазиле и дивиле се. Дошла је и наставница биологије. „Па ово су моје саксије! Ово је моје цвеће“ -изговорила је запрепашћено. „Држим их у ходнику зграде“.

Задатак: осмислите наставак приче тако да задржите улоге из приче (Никола, учитељица, деца из разреда,наставница биологије, директор и председник еколошке секције) и уведете и нове улоге: Николине родитеље. Договорите се шта ће да се дешава даље, шта ће сви они да кажу, ураде, зашто, шта они желе…).

  • Да ли је то што је Никола урадио крађа? Зашто мислите тако, образложите.
  • Да ли је у такмичењу оправдано користити сва средства?
  • Да ли се слажете са ставом: Важно је победити, по сваку цену.

2.6.2020.-34.час-Добро дрво

  1. 1. Читање причс: ДОБРО ДРВО

И тако, било једном једно дрво и волело једног дечака.Дечак му је долазио сваког дана и скупљао лист по лист и сплитао лишће у круну и као краљ шуме шумом се шетао.Или би се уза стабло успентрао и на грану засео и јабуке јео у сласт. Понекад су се играли жмурке.А кад би се уморио, заспао би у његовом хладу. Дечак је дрво волео много, врло много.И дрво бејаше срећно. Протицало је време. И дечак поодрасте.Дрво је све чешће самовало.Једног дана дечак се појави и дрво му рече: „Хајде, Дечаче, попни се уза стабло, објаши ми грану, наједи се јабука, у хладу мом се поиграј, и срећан буди поново“. „Порастао сам, и нисам више за пентрање нити за игру“, рече дечак.“Хоћу да купујем ствари, да се забављам! Пара ми треба! Ако имаш, пара ми дај“.“Жао ми је“, рече дрво, „то немам. Све што имам, то су листови и јабуке. Побери моје јабуке, Дечаче, однеси их у град, и продај. Тако ћеш доћи до новаца и бићеш срећан“.На то се дечак попне на дрво, отресе јабуке и у град их однесе.И дрво је било срећно.И опет су године пролазиле а дечак се није појављивао… Дрво је туговало.Док једног дана, опет, дечак не изби преда њ, и дрво задрхта од радости и рече:“Хајде, Дечаче, уз дебло се успентрај, гране ми ногама објаши и уживај, к’о некад“.“Журим се, немам времена по дрвећу да се пентрам“, прозбори дечак. „Хтео бих кућу да скућим“, рече.“Гнездашце топло, удобно, са женом и са дечицом. Сад ми је кућа потребна“.“То немам“, дрво ће, „кућа ми гора чарна, зелена. Можеш ми гране посећи, па од њих кућу начини. То ће те усрећити“.Дечак посече гране с дрвета и однесе их дом себи да изгради.И дрво беше срећно.Опет су пролазиле године, а од дечака ни трага ни гласа. Кад, најзад, однекуд искрсну, дрво се толико обрадова те реч није могло да изусти. „Ходи, Дечаче“, прошапта, „дођи и поиграј се“.“Стар сам и тужан да бих се играо“, рече дечак. иДа ми је сад каква лађа, даотпловим на њој далеко, далеко одавде. Да немаш ти какву лађу“?“Посеци ми дебло, од њега лађу себи истеши“, дрво му рече. „Потом исплови на море, и нек ти је са срећом“.Дечак посече дебло, начини лађу, и отплови.И дрво је било срећно… ал’ не баш сасвим, истински.Прођоше многе године, кад, дечак се опет појави.“Дечаче, жао ми је“, прозбори дрво, „ал немам баш ништа да ти дам… не рађам вишејабуке“.“Ни моји зуби нису више за јабуке“, дечак рече.“Све гране“, дрво ће на то, „погубих. Сад немаш више по чему да се вијаш“. мСтар сам и престар да бих се по гранама вијао“, дечак ће. „Дебло ми паде“, рече дрво, „немаш се уз шта пентрати“. „Уморан сам“, дечак одврати, „да бих се уза стабла пентрао“. „Жао ми је“, дрво уздахну.“О, да ми је бар нешто да ти понудим… ал’ ничег више. Ја сам ти сад пањ остарели. Опрости…““Мени сад“, рече дечак, „богзна шта и не треба, тек миран кутак, скривен, да седнем и да починем.Много сам уморан“.“Ако је до тога“, рече дрво, напе се, и усправи колико год је могло, „пањ, и кад је стар, може одлично да послужи да кости на њем одмориш. Овамо, Дечаче, седи. Седи, душу одмори“. И дечак тако учини. И дрво је било срећно.

Шел Силверстејн: Добро дрво, Нолит, Београд, 1990. год.

  • Да ли је дечак показао бригу о дрвету?

Брига о природи за мене је када… небрига о природи за мене је када… -дајте одговоре на ова питања.

Зашто је важно да бринемо о природи? -пошаљите одговоре учитељици.

9.6.2020-35.час-Изненади пажњом

Ученици имају за задатак да изненаде пажњом своје укућане неким поступком,поклоном, цртежом и слично.

10.6.2020.36.час- Евалуација програма-научили смо у 3.разреду

Подсетите се шта смо све научили,која је прича на вас оставила најјачи утисак…

Срећан вам крај 3.разреда! Настављамо дружење у 4.! Срећан распуст!