Шести разред – историја

16.3. 2020.- 20.3.2020.

6-2 Одговори на домаћи задатак Српска деспотовина

48. Моравска Србија и битка на Косову

49. Држава српских деспота


23.3.- 27.3.2020.

Домаћи задатак Срспска деспотовина   Рок за предају 27. 3. 2020.

51. Обрада- Последњи отпор хришћанских држава Османлијама

ППТ презентцаијаПоследњи отпор хришћанских држава Османлијама


30.3- 3.4. 2020.

52. Утврђивање Држава српских деспота

53 . Обрада Од историје до легенде 


6.4.-10.4. 2020.

6.4. Систематизација Српски народ у позном средњем веку

9.4. Обрада Почетак новог века


13.4.- 16.4. 2020.

13.4 Обрада Велика географска открића

16. 4. Утврђивање Велика географска открића 

ППТ презентација Велика географска открића


21.4.- 24.4. 2020.

23.4.  Обрада Хуманизам и ренесанса

ППТ презентација Хуманизам и ренесанса


27.4.- 30.4. 2020.

27.4. Обрада Хришћанска црква у раном новом веку

Домаћи задатак Рани нови век –     Рок за предају- четвртак, 30. 4. 2020. године

Најава провере знања Рани нови век

30.4. Обрада Апсолутистичке монархије


Време постављања задатака, 4. мај 2020. године, у 9.00 часова.


4.5.- 9.5. 2020.

4.5. ПРОВЕРА ЗНАЊА РАНИ НОВИ ВЕК

Време предаје – 12:00 часова

7.4. РЕШЕЊЕ ПРОВЕРЕ ЗНАЊА РАНИ НОВИ ВЕК


11.5.- 15.5. 2020.

11.5. Османско царство у време највећег успона (државно уређење и освајања)

14. 5. Османско царство у време највећег успона (положај Срба под Османском влашћу)


18.5.- 22.3. 2020.

18.5. Положај Срба под Османском влашћу утврђивање

21. 5. Живот Срба под хабзбуршком и млетачком влашћу


25.5.-29.5. 2020.

25.5. Живот Срба под хабзбуршком влашћу- утврђивање

28.5. Прединдустријско доба

 

 

15.9.2020

Sta je Svakodnevni život u prošlosti u stvari? Kao što ste prvo i pomislili, to je sve ono što nas okružuje. Ako se pitate šta ima o ovome da se priča u školi kad već to sve znamo, odgovor se nalazi u nazivu ovog izbornog predmeta. Cilj je da upoznamo život kakav je bio u prošlosti, u vreme koje mi nismo upoznali. Ne treba mnogo znanja da bi se zaključilo da su ljudi ranije živeli potpuno drugačije nego mi danas. Evo prostog primera – samo pre 30 godina u državi koja se zvala Jugoslavija, mobilni telefoni nisu postojali, računari su bili retkost, nije postojao Fejsbuk, pa je trebalo dosta vremena da se stupi u kontakt sa drugom osobom… Ipak, neke stvari su ostale iste – i dalje živimo u stanovima, automobili i dalje imaju četiri točka, ljuljaška i klackalica i dalje isto izgledaju… Ali za 200 godina, ljudi budućnosti (čak i na ovom prostoru) pitaće se kako smo mi uopšte živeli i lečili se, sa svim ovim zastarelim sredstvima i sa osnovnim poznavanjem ljudskog tela. Iako ćemo za njih biti daleka i čudna prošlost, oni će ipak proučavati naš život i šta je uticalo da mi živimo tako kako živimo danas. E, na isti način i mi gledamo na svakodnevni život ljudi u prošlosti. Da bi razumeli kako su živeli moramo da se bavimo istraživanjem te prošlosti.

26. 9. 2020

Грб и застава, основна су обележја једне државе.

Први грбови појавили су се још у раном средњем веку .

У току борбе, витезови прекривени својим оклопом, нису се могли међусобно распознавати. Постепено се почело стављати различити симболи на штит и на груди, истовремено са бојењем штитова и плашта. То је знатно олакшавало разликовање витезова на бојном пољу или на многобројним витешким турнирима тог времена.

Грб је, данас, симболички знак као обележје једне државе, народа, града, спортског клуба  племићке породице или појединца. Наука која се бави изучавањем грбова се назива Хералдика или „наука о грбовима“.

Грб је важан јер пружа много података о власнику, народу или држави коју представља.

 

Застава је старија од грба. Користила се још у доба старих цивилизација, Сумера, Кине и Египта. Користила се у биткама, ради лакше комуникације и распознавања војника. У средњем веку, застава је била обавезни део сваке церемоније, битке и свакодневног живота.

Прве заставе биле су од камена, метала или  у облику симбола на копљу па су такве и сачуване.  Номади су уместо заставе користили репове коња или коже оваца. Практичније заставе од платна, почеле су да користе од средњег века.

15. 10 2020.

Храна у средњем веку

 

Средњовековна кухиња укључује храну, навике исхране и методе кувања разних европских култура током средњег века, који је трајао од 5. до 15. века.

 

Житарице су остале најважније током раног средњег века, а пиринач  је уведен касније; Јечамовас и раж јели су највише сиромашни. Брашно је било за владајуће класе. Конзумирали су га као хлебкашу  и тестенину сви чланови друштва.

Боб и поврће били су важни додаци исхрани нижих редова заснованој на житарицама.

 

Месо је било скупље и стога престижније. Дивљач, облик меса до којег се долази ловом, био је уобичајен само на столовима племства. Најраспрострањеније месарско месо била је свињетинапилетина и месо друге живинеговедина, која је захтевала веће инвестиције у земљиште, била је нешто ређа.

Номадски народи су углавном јели млеко и производе од млека, највизе јогурт, полуживо месо и крв.

Бакалар и харинга били су најважнији међу северним становништвом; осушени, димљени или усољени, спремали су се за унутрашње делове континента, али широк распон других слановодних и слатководних риба такође се јео.[1]

Спор превоз и технике презервације хране (засноване на сушењу усољавањудимљењу и кисељењу) учинили су трговину већег дела намирница на велике удаљености врло скупом. Услед овога, храна племства је била склонија страном утицају него кухиња сиромашних; била је зависна од егзотичних зачина (нпр. шафран) и скупог увоза.

 

Тип префињеног кувања развио се у касном средњем веку, чиме су постављени стандарди међу племством широм целе Европе. Обични зачини у високо зачињеном слатко-кисело репертоару типичном за храну средњовековне горње класе укључивали су   вино и сирће у комбинацији са зачинима као што је црни бибер, шафран и ђумбир. Поменути су, уз веома широку употребу шећера и прилично мању меда, многим јелима давали слатко-кисели укус.

 

Пасуљ, кромпир, кукуруз, парадајз, паприка, бундева, чоколада и банане уопште нису били познати народима Европе све до открића Америке.

 

 

19.11.2020

https://www.shtreber.com/svakodnevni-zivot-u-srednjem-veku

Evo lekcije o Zivotu na selu u serednjem veku

 

IZGLED SELA I SVAKODNEVNICA U SREDNJEM VEKU

Sela su bila mesta u kojima je živeo najveći procenat stanovništva u srednjem veku ali se o položaju tog najbrojnijeg društvenog staleža malo zna. Pošto ih je većina bila nepismena nisu za sobom ostavljali pisane tragove. Njihovu svakodnevicu možemo delimično da rekonstruišemo na osnovu zakonskih akata (koji su se ticali uglavnom njihovih obaveza prema vladaru, feudalcu i crkvi), arheoloških tragova i etnološke građe.

GALERIJA

Izgled sela i svakodnevnica u srednjem veku
Izgled sela i svakodnevnica u srednjem veku
Izgled sela i svakodnevnica u srednjem veku

           U srednjovekovnoj Srbiji najbrojniju kategoriju stanovništva takođe čine zavisni ljudi koji su živeli na vlastelinstvima. Dušanov zakonik ovo stanovništvo podvodi pod zajednički naziv – sebri. Najveći broj sebara bavio se poljoprivredom, ali su posebnu grupu predstavljali stočari (vlasi). Zbog ovoga treba razlikovati dva tipa poljoprivrednih naselja:

  • Zemljoradnička naselja (sela) – Ona su predstavljala jasno omeđanu celinu koja se sastojala od privatne i javne imovine. Nastajala su uglavnom na odabranim plodnim teritorijama u blizini voda. Postojala su ravničarka sela sa zbijenim kućama na malom prostoru (ali bez pravilnog rasporeda objekata), i planinska sela (zaseoci) sa rasutim grupacijama od nekoliko kuća. Planinske kuće su uglavnom podizane na padinama dok su ravniji delovi ostavljani za poljoprivrednu proizvodnju. Jedna seljačka porodica posedovala je kuću sa okućnicom (bašta i povrtnjak) i obradivo zemljište do najviše 4 ha površine. Javnu imovinu činile su livade za napasanje stoke, šume i vodenice. Za ovu društvenu kategoriju nije postojala mogućnost da promene (nabolje) svoj status ili da samovoljno napuste selo. Zemljoradnici su činili najbrojniji deo ruralne populacije u srednjovekovnoj Srbiji.
  • Stočarska naselja – Ove vrste zajednica morale su da prate stada u potrazi za ispašom. Zbog takvog načina stočarenja, vlasi su bili u stalnom pokretu pošto je stoka za vreme letnjih meseci terana na ispašu na planinske pašnjake gde su živeli u privremenim planinskim naseobinama – katunima. To su zapravo bile skupine jedne šire porodice (roda) sa oko 30 do 40 članova. Jedan deo vremena koristili su i za spremanje poznatog svežeg (ili sušenog) sira. Zimi je stoka premeštana u doline u zimovišta gde je bilo toplije. Vlasi su imali izvestan stepen slobode kretanja i odlučivanja, ali su takođe bili deo vlastelinstava. U Srbiji su se najviše gajili konji i ovce. Bili su u obavezi da daju deo proizvoda, da obavljaju prevoz konjima ili da služe u vojsci.

U izgradnji seoskih kuća nisu učestvovali posebni majstori nego su se žitelji sela međusobno ispomagali. Osnovnu građu za kuću činilo je drvo. Najčešći vid građevine bila je poluukopana kuća, dok su nadzemne kuće bile retkost sve do poznog srednjeg veka. Imale su pravougaonu osnovu i uglavnom jednu prostoriju (ređe i dve). U uglu prostorije (nekad i u centralnom delu) nalazilo se primitivno ognjište ili u ređim slučajevima kamene ili zemljane peći. Vatra se retko gasila a tu je pripremana hrana, obedovalo se, odmaralo ili spavalo. Ognjište je imalo i kultno značenje jer se verovalo da tu obitavaju duše koje čuvaju dom predaka. Siromašno stanovništvo jelo je na podu dok su bogatiji imali niske drvene sofre i tronošce za sedenje. Od posuđa su se koristili zemljani lonci, crepulje, sačevi i drvene posude za jelo. Imućnije porodice imale su verige sa metalnim kotlićem u kom se grejala voda ili pripremala hrana. Pored obedovanja u kući se obavljala prerada vune, predenje, tkanje, šivenje odeće – poslovi koji su obavljale žene. U ovim jednoprostornim kućama spavalo se oko ognjišta. Ležalo se na podu, na asurama i prostirkama, a za pokrivanje se koristila prerađena životinjska koža i krzna. U većim kućama je postojala odvojena prostorija za spavanje.U prostorima ukupanim uz kuću (ili u samoj kući) nalazila su se skladišta za čuvanje hrane. Kuća se kao svakodnevni prostor višekoristila u zimskom periodu, dok se tokom toplijeg dela godine život više odvijao na prostoru okućnice. U dvoetažnim brdsko-planinskim kućama ukopani deo kuće mogao je da posluži kao štala dok se prostorija iznad koristila za spavanje ukućana.

Iako je zemljoradnja bila najzastupljenija grana poljoprivrede, odlikovala se veoma primitivnom tehnikom obrade zemlje.Vremenom Srbi prihvataju metalno ralo i tropoljni sistem obrade. Njime se obradiva zemlja delila na tri parcele, na kojima su se sadile jesenje i prolećne kulture a svake godine jedna od njih se „odmarala“, čime se održavala plodnost na čitavom imanju. Najviše su se gajili: raž, ječam, pšenica, proso, bob, slatunak, povrće, lan, konoplja, vinova loza. Svaki seljak je posedovao svoj komad zemlje na kome je organizovao poljoprivrednu proizvodnju ali je učestvovao i u obradi gospodareve zemlje. Seljak  je davao jednu četvrtinu godišnjeg roda vlastelinu a ostatak prihoda je koristio da prehrani svoju porodicu. Seljaci su posedovali stoku: goveda (za oranje i vuču), krave, ovce, koze, svinje i živinu. Pored pomenutiih objekata za stanovanje, u okviru seoskog domaćinstva nalazile su se i prostorije za smeštaj stoke. U tim prostorijama (štalama i stajama) stoka je boravila preko zime dok se u letnjem periodu nalazila u blizini samog domaćinstva.

Seoske porodice bile su izuzetno brojne, imale su čak od 10 do 12 članova a u njima je živelo i po nekoliko generacija. Svakodnevni život ukućana odvijao se kroz kolektivni rad, zajednička obedovanja i deljenje skučenog stambenog prostora. Poštovala su se stroga patrijarhalna pravila pa je čitavom porodičnom zajednicom upravlja onaj stariji muški član, čije su se odluke morale bespogovorno slušati. Oženjeni sinovi koji su živeli sa svojim potomstvom u kući su takođe morali da poštuju očeve odluke. Izvestan stepen samostalnosti dobijali su pravom na preseljenje u mesto za počinak tzv. vajat. To je bilo izdvojeno zdanje skromnih dimenzija od drveta i pletera, u kom je oženjeni sin mogao da noći sa svojom porodicom ali u kom nije bilo ognjišta. Pravo na potpuno vođenje porodične zajednice sinovi su dobijali tek izdvajanjem iz zadruge ili nakon očeve smrti.